Blogger Layouts

~ love do last forever ~

~ love do last forever ~

August 20, 2011

~ Usaha, Rezeki & Ketetapan Nya ~

Allah s.w.t telah menetapkan rezeki setiap orang di dunia ini. Tak kira apa pun jenis pekerjaan yang dilakukan, rezeki tetap ada untuk manusia itu. Dari yang berpendapatan mewah, sederhana hinggalah seperti "kais pagi makan pagi, kais petang makan petang"..semuanya telah ditentukan had rezeki masing2. 

Tetapi, kenapa bila kita bekerja dalam satu tempat yang sama seperti di pejabat, pasar malam, pasaraya dll.. ada sahaja yang tidak berpuas hati dengan kita? tidak suka melihat hasil kerja kita mendapat pujian bos, tidak suka melihat hasil jualan kita mendapat untung yang banyak & sebagainya. 

Macam2 cara digunakan oleh manusia2 yang tidak berpuas hati ini untuk menganiaya orang yang tidak disukai ini demi kepuasan diri, mendapatkan untung lebih, naik pangkat & perhatian dari bos. Memfitnah seseorang, menggunakan khidmat makhluk halus untuk merosakkan perniagaan seseorang memang biasa kita dengar. 


Tetapi, sebenarnya tak kira apa pun yang telah dilakukan, di akhirnya rezeki yang kita dapat tetap mengikut apa yang telah Allah s.w.t tentukan.. segala usaha kita untuk menjatuhkan seseorang itu benar2 adalah sia-sia dan menambahkan dosa. Adalah lebih baik kita berusaha lebih dari biasa sambil memohon kepada Nya agar meluaskan rezeki kita.. Allah s.w.t pasti akan mendengar doa kita dan apabila sampai masanya, Dia akan memakbulkan doa kita..Insya Allah.. 


Yang penting, kena berdoa dengan yakin & bersungguh-sungguh..  



No comments:

Post a Comment