Blogger Layouts

~ love do last forever ~

~ love do last forever ~

August 20, 2011

~ Cinta Sejati & Cinta Palsu ~


Ramai orang kata, sebelum kita berjaya menemui cinta sejati kita akan mengalami cinta pura-pura beberapa kali sampai kita sendiri dah boleh jadi "pakar memilih pasangan". Bila kawan2 kita putus cinta, kita pun bijak menutur kata memujuk hati lara kawan tersayang..

Bila kita jatuh cinta, apa sahaja kita sanggup lakukan demi melihat pasangan tersenyum. Kadang2, kerana cinta kita sanggup melanggar hukum & larangan dalam Islam seperti berzina, membuka aurat, melakukan kerja2 yang haram asalkan bayaran lebih untuk diberi kepada pasangan kita yang mengalami masalah kewangan yang serius / menanggung beban hutang yang banyak dengan kawan2/bank..dan entah apa lagi alasan dia pada kita. 


Islam telah menggariskan banyak panduan dalam memilih pasangan & mengenal pasangan yang baik atau tak.
Antara ciri-ciri pasangan yang baik adalah :-
  • sentiasa menyuruh kita menutup aurat & menyukai kita memakai pakaian yang sopan
  • mengingatkan kita tentang sembahyang
  • tidak menyebut perkara2 yang boleh menjurus kepada penzinaan dalam perbualan / mesej2
  • bila keluar bersama, dia menjaga had batasan pergaulan & tidak mengajak kita ke tempat2 yang tidak baik
  • apabila kita bersedih / ditimpa dugaan, dia menasihatkan kita supaya bersabar & berusaha menghiburkan hati kita sambil mengingatkan kita setiap yang berlaku ada hikmahnya.. 
  • dia tidak melakukan dosa2 besar seperti minum arak, berjudi, menipu dll
  • dia seorang yang mengamalkan hukum-hakam Islam dalam kehidupan seharian.
Antara ciri-ciri pasangan yang tidak baik untuk kita :-
  • bila berbual / mesej2 dia suka bercakap tentang seks & meminta kita melayan keinginannya.
  • semasa keluar bersama, dia suka menyentuh kita lebih2 di tempat2 yang sensitif. dia juga mengajak kita pergi ke tempat2 yang membolehkan dia melampiaskan nafsunya pada kita seperti hotel.
  • dia suka meminta duit kita dengan pelbagai alasan..bila kita kira2 jumlah duit yang kita dah bagi pada dia, kita sendiri terkejut! 
  • dia tidak menghormati ibubapa & keluarga kita. bukan setakat itu, bila mak ayah tidak mengizinkan kita berjumpa dengan dia, dia akan marah2 dan memburukkan mak ayah kita sambil mengatakan keluarga kita tidak suka pada dia..
  • dia mengambil ringan dengan hukum hakam Islam & melakukan dosa2 tanpa rasa segan.

Selalunya, pasangan yang tidak baik itulah yang mengubah diri kita menjadi sama seperti dia tanpa kita sedar. Oleh itu, apabila memilih pasangan pilihlah seseorang yang memiliki ciri-ciri yang baik akhlaknya. Jika kita secara tidak sengaja berkenalan dengan orang yang berani meminta / menyebut sesuatu yang tidak baik cepat2 lah kita meninggalkan dia sebelum terlambat.. 

Tips memilih pasangan memang banyak tetapi bagi saya, tips terbaik adalah kita menyerahkan kepadaNya nasib kita.. bila kita ingin bercinta, kita berdoa kepadaNya supaya menolong kita membuat pilihan yang diredhaiNya.. hendaklah kita menerima dia seadanya kerana mungkin sekarang kita tidak nampak kelebihan dia berbanding lelaki lain tetapi suatu masa nanti, Allah akan tunjukkan pada kita kenapa dia pilihan terbaik buat kita.. Maha Suci Allah

2 comments:

  1. ayin <( ")
    trimas!..
    dis is 101% original from my thoughts.. juz share it & hope it will guide my reader.. :D

    ReplyDelete